انواع خمیر مدل سازی

خمیر گل چینی چیست؟ مناسب ترین خمیر گلسازی در ایران

خمیر گل چینی

فهرست مطالب

مقدمه :

آشنایی صفر تا صد با روش درست کردن خمیر گل چینی در خانه

 سلام خدمت تمام هنرمندان سرزمین خمیر برای این که بفهمیم خمیر گل چینی چی هست و چگونه درست میشه و چه کاربردهای دارد تا انتهای این آموزش با ما همراه باشید .

خمیر گل چینی چیست؟ یک نوع خمیر مدل سازی هوا خشک همه‌کاره می باشد که می توانید در بسیاری از پروژه های صنایع دستی از آن استفاده کنید و بعد از این که کار هنری خود را ساختید در دمای اتاق قرار داده تا شروع به سفت و سخت شدن کند.

شما می توانید از این خمیر همه‌کاره و محبوب در ایران و جهان در زمینه های عروسک سازی , گلسازی , زیورآلات و تزئین لیوان های ماگ استفاده کنید. این خمیر بسیار محبوب را به دو صورت میتوانید تهیه کنید.

 اگر می خواهید خمیر مدل سازی خود را در منزل درست کنید با ما همراه باشید.و اگر می خواهید سری کار های هنری خود را شروع کنید می توانید از سرزمین خمیر تهیه کنید.

انواع خمیر گل چینی:

اگر می خواهید خودتان شروع به ساخت خمیر گل چینی کنید باید با انواع این خمیر گل چینی آشنا شوید تا بر اساس نیاز و مواد خود این خمیر را تهیه کنید.

  1. طرز تهیه خمیر گل چینی ایتالیایی
  2. طرز تهیه خمیر گل چینی انعطاف‌پذیر
  3. طرز تهیه خمیر گل چینی سرد
  4. خمیر گل چینی بدون چسب چوب
  5. خمیر گل چینی با آرد گندم
  6. خمیر گل چینی با نشاسته گندم
  7. خمیر گل چینی با نشاسته ذرت
  8. خمیر گل چینی بدون گلیسیرین
  9. خمیر گل چینی بدون پخت
  10. خمیر گل چینی بدون نشاسته

این ده مدل خمیری هست که شما می توانید در منزل درست کنید با بهترین حالت  در اینجا به صورت کامل هر 10مورد را خیلی ساده آموزش میدهیم.حالا بریم سراغ اولین روش طرز تهیه خمیر گل چینی .

1_ *طرز تهیه خمیر گل چینی ایتالیایی ساده و کامل*

برای درست کردن خمیر مدل سازی ساده و کامل به پنج ماده اولیه و دو وسیله نیاز داریم که شامل موارد زیر می باشد.

مواد مورد نیاز خمیر گل چینی:

میزان

آرد نشاسته گندم فوق تصفیه

 یک پیمانه

چسب چوب بی رنگ

 یک پیمانه

روغن بچه 

دو قاشق غذا خوری

گلیسیرین 

یک قاشق غذا خوری

وسایل مورد نیاز ساخت خمیر گل چینی: 

  • یک تابه یا قابلمه تفلون
  • قاشق چوبی یا پلاستیکی

بعد از تهیه مواد اولیه و وسایل مورد نیاز شروع به ساخت خمیر می کنیم.

*مرحله اول*

ابتدا ظرف تفلون و  نچسب را با یک قاشق روغن بچه یا وازلین کاملا چرب کنید. و سپس پیمانه چسب چوب را داخل آن ریخته و در ادامه پیمانه آرد را داخل آن ریخته سپس چسب چوب و آرد نشاسته را کاملا با هم مخلوط کنید تا یک ماده یک دست بدون تکه های آرد به دست بیاید.

* نکته ها *

اندازه ظرف تفلون شما بستگی به اندازه پیمانه های شما دارد به صورت معمول اندازه های روغن و گلیسیرین گفته شده براساس یک لیوان چای خوری گفته شده .

*مرحله دوم*

بعد از این که خمیر به صورت یک دست در آمد نوبت اضافه کردن گلیسیرین و آبلیمو هست هر دو قاشق را به خمیر اضافه کنید و مجددا مواد را با هم مخلوط  کنید به صورتی که گلیسیرین کاملا به خورد ماده خمیری برود. حالا مرحله مخلوط کردن مواد با هم به اتمام رسیده و نوبت پخت خمیر هست.

*نکته ها*

اگر آب ,آبلیمو و گلیسیرین را مستقیم روی آرد بریزیم قبل از اینکه با چسب مخلوط کنیم ذره های آرد گلوله گلوله میشود و زمان همزدن شما زیاد میشود بهتر هست برای افزایش سرعت درست کردن خمیر مواد تک تک مخلوط شود تا مشکلی پیش نیاید.

*مرحله سوم*

در مرحله سوم وقت آن است خمیر شما پخته شود برای پخت خمیر هم چندین روش وجود دارد هر کدام را دوست دارید میتوانید انتخاب کنید.

  • حرارت مستقیم گاز
  • حرارت غیر مستقیم
  • آب جوش
  • فر

پخت خمیر گل چینی با حرارت مستقیم:

برای پخت روی حرارت مستقیم به این صورت عمل میکنیم. ابتدا شعله گاز خود را بسیار کم در حالت ملایم قرار داده و سپس ظرف تفلون خود را روی آن قرار داده و همزمان با استفاده از قاشق چوبی و... شروع به همزدن کنید. آنقدر این کار را ادامه دهید تا خمیر به صورت یک گلوله در بیاید و سپس آنرا فشار دهید تا اگر مغز آن پخته نشده پخته شود.

   پخت خمیر مدل سازی با روش حرارت غیر مستقیم :

اگر صبر و حوصله زیادی دارید و میخواهید خمیر با کیفیت بهتری داشته باشید از روش حرارت غیر مستقیم استفاده کنید. در روش حرارت مستقیم امکان خشک شدن ذره های خمیر یا به عبارت فنی ته دیگ شده (سوخته)خمیر وجود دارد ولی در حرارت غیر مستقیم مشکلی ندارید. به این صورت عمل می کنیم ظرف خود را روی یک کتری در حال جوش قرار میدهیم و مواد را با قاشق مخلوط کنید یا ظرف خمیر خود را در یک ظرف بزرگتر آب جوش قرار داده و سپس مواد را خوب مخلوط کنید تا خمیر شما آماده شود .

پخت خمیر گل چینی به روش آب جوش :

ابتدا یک پلاستیک سالم برداشته با روغن مایع خوراکی کامل چرب کنید تا مواد خمیری شما به آن نچسبد و سپس مواد را داخل آن ریخته و سر آن را محکم بسته تا آب درون آن نفوذ نکند و در یک پلاستیک دیگر قرار داده و مجدد سر آن را بسته و مواد را تخت کنید و داخل آب جوش انداخته و هر یک دقیقه بیرون بیارید و مواد را فشار دهید تا همه بخش های آن کامل پخته شود

پخت خمیر گل چینی به روش فر:

بعد از این که مواد خمیر شما کاملا مخلوط و آماده شدخمیررا داخل ظرف پلاستیکی ریخته توجه داشته باشید ابتدا ظرف را باروغن کامل چرب کنید و سپس مواد را داخل آن ریخته به مدت سه دقیقه مواد را داخل مایکروفر قرار دهید و بعد از سه دقیقه از مایکروفر بیرون آورده و با قاشق مواد را مخلوط کنید تا بخش های پخته نشده با بخش های داغ و پخته شده مخلوط و مواد یک دست شود. اگر همچنان مواد چسبنده بود مجدد به مدت یک دقیقه داخل فر قرار دهید تا مواد کامل پخته شود.

*مرحله چهارم*

در مرحله آخر  بعد از این که خمیر شما کامل پخته شد از هر روشی که استفاده کردید (در بالا گفته شده)چند دقیقه خمیر خود را کامل ورز دهید تا مواد به صورت یک دست دربیاید سپس یک پلاستیک برداشته و کمی آن را چرب کرده و خمیر را داخل آن گذاشته و به مدت24ساعت به خمیر خود استراحت دهید تا آماده بشود و سپس شروع به استفاده کنید حالاشما بهترین خمیر گل چینی یا ایتالیایی را دارید .

آیا دنبال خمیر  گل چینی با کیفیت و قیمت مناسب هستید و از درست کردن خمیر خسته شدید و به دنبال آن هستید که خمیرگل چینی را از کجا بخرم .

2 _ *طرز تهیه خمیر گل چینی انعطاف‌پذیر*

خب بریم سراغ یکی دیگر از مدل های خمیرهای گل چینی که در بین هنرمندان از جایگاه ویژه برخوردار  هست به نام خمیر انعطاف‌پذیر که مناسب کارهای گلسازی و کارکارهای استاپ موشن و...است.

همان طور که از نام این خمیر مشخص هست خمیر انعطاف دارد در صورتی که آن را خم یا فشار دهید نمی شکند تا حدودی و دستور تهیه خمیر گل چینی انعطاف‌پذیر چندان باخمیر گل چینی ساده فرقی نمی کند با همان راحتی می توانید خودتان در منزل درست کنید با ما همراه باشید تا انتهای این بخش آموزشی.

مواد مورد نیاز خمیر انعطاف پذیرگل چینی:

  • نشاسته گندم فوق تصفیه یک پیمانه
  • چسب چوب بی رنگ مشهد یا شمال یک پیمانه
  • وازلین یک قاشق غذا خوری
  • اسید استئاریک دو قاشق غذا خوری
  • گلیسیرین 8 قاشق غذا خوری

*مراحل آماده‌سازی مواد خمیر انعطاف*

اگر می خواهید از روش پخت مستقیم استفاده کنید ابتدا ظرف خود را با یک قاشق وازلین کامل چرب کنید سپس پیمانه چسب را داخل ظرف ریخته و هشت قاشق گلیسیرین را به آن اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید و سپس کم‌کم پیمانه آرد را به چسب اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا یک ماده یک دست بدون گلوله های  آرد در بیاید و بعد اسید استئاریک را آب کنید و به  خمیر اضافه کنید امکان دارد ذره هایی در مواد شما به وجود بیاد مشکلی نداره  حالا مواد خمیر شما آماده پخت هست.

*مرحله پخت خمیر انعطاف *

شما میتوانید برای پخت خمیر یکی از چهار روش بالا را بر اساس راحت تر بودن و سریع  بودن  برای پخت  خمیر گل چینی انعطاف خود انتخاب کنید .

پس از این که خمیر شما آماده شد همانند مرحله چهارم  خمیر گل چینی ساده که در بالا گفته شد عمل میکنیم تا خمیر انعطاف آماده کار کردن شود.

*نکته ها*

در صورتی که روش پخت مستقیم را انتخاب کردید و ماده خمیر گل چینی شما کمی سفت بود چند قاشق غذا خوری آب به آن اضافه کنید تا کمی خمیر شما شل‌تر شود و ذره های اسید استئاریک آب شود .

در صورتی که روش پخت با آب را انتخاب کردید نیاز به ریختن آب داخل مواد خمیر نیست چون آب خمیر سریع بخار می شود.

اگر به دنبال مشاوره برای تهیه خمیر هستید و نمیدانید کدام خمیر مناسب کارتان هست با ما تماس بگیرید

مرکز خرید خمیر مدل سازی

3 _ *طرز تهیه خمیر گل چینی سرد*

همان طور که از نام این خمیر پیداست خمیر سرد یعنی نیاز به پخت ندارد و  در سرزمین خمیر به این نوع خمیر مدل سازی خمیر خام گفته میشود که مناسب کارهای حجمی که خمیر  زیاد استفاده میشود و میخواهید هزینه مواد اولیه شما زیاد نشود و برای خریدار هم مقرون  به صرفه باشد از این مدل خمیر استفاده میکنیم.

مواد مورد نیاز برای تهیه خمیر گل چینی سرد :

  • آرد نشاسته گندم یک پیمانه
  • چسب چوب نصف پیمانه
  • گلیسیرین یک قاشق غذا خوری
  • وازلین برای چرب کردن دست ها به اندازه لازم

ابتدا  نصف پیمانه آرد را داخل ظرف ریخته و سپس پیمانه های چسب چوب و گلیسیرین به آن اضافه کنید و خوب با هم دیگر مخلوط کنید بعد از این که مواد خوب با هم  مخلوط شد از داخل ظرف بردارید و کمی وازلین به دست های خود  بزنید و خمیر را برداشته به مدت چند دقیقه خوب ورز دهید تا خمیر خوب نرم و یک دست شود و بعد از درست شدن خمیر یک پلاستیک را کمی چرب کرده و خمیر آماده شده  را داخل آن گذاشته.

 خمیر سرد نسبت به خمیر گرم که پخت دارد نیاز به جا افتادن خمیر نیست و خمیر را میتوان همان لحظه بعد از پخت استفاده کرد. 

این نکته را توجه داشته باشید که اگر از چسب شل که آب بیشتری دارد استفاده میکنید خمیر شما شل و چسبنده میشود برای اینکه حالت چسبندگی را نداشته باشد به آن کمی ارد اضافه کنید .

*نکته ها*

توجه داشته باشید با وجود این که قیمت تمام شده این نوع خمیر کم هست ولی نمیتوان برای همه کار ها از آن استفاده کرد و فقط مناسب کارهای حجمی که ضخامت زیادی دارد مناسب هست در صورتی که برای کارهای نازک و ظریف استفاده کنید کار شما شکننده میشود و امکان ترک خوردن هست.

بهترین ایده ها خمیری

4 _ *خمیرگل چینی بدون چسب چوب*

اگر می خواهید خمیر گل چینی درست کنید ولی چسب چوب بی رنگ ندارید و برای تهیه آن مشکل دارید نگران نباشید می توانید از یک ماده که همه جا موجود هست استفاده کنید تا انتهای این بخش باما همراه باشید .

مواد لازم برای ساخت خمیر گل چینی بدون چسب چوب:

  • آرد نشاسته گندم
  • شامپو

ابتدا یک ظرف پلاستیکی برداشته مقداری شامپو داخل آن ریخته و کم‌کم آرد نشاسته را به آن اضافه کنید تا سفت شود و حالت چسبندگی نداشته باشد و سپس خمیر را برداشته به مدت 30 دقیقه ورز دهید تا خمیر شما کاملا نرم شود بعد از این که خمیر شما نرم شد داخل پلاستیک قراردهید تا خشک نشود.

*نکته ها*

توجه داشته باشید در بخش مواد اولیه پیمانه مشخص نشده به دلیل این که غلظت شامپو ها متفاوت هست ولی  هرچقد شامپو بریزیدحدودا  3تا4برابر آن خمیر به دست میاید.

5 _ *خمیر گل چینی با آرد گندم*

اگر نشاسته گندم  ندارید می توانید از آرد گندم استفاده کنید که می توانید از نزدیک ترین نانوایی یا قنادی تهیه کنید.خمیر گل چینی را می توان هم با چسب چوب و هم با آب درست کرد ولی اگر چسب چوب استفاده کنید مقاومت و کیفیت خمیر شما بهتر میشود.

مواد لازم برای  درست کردن خمیر گل چینی با آرد گندم:

  • چسب چوب بی رنگ یک پیمانه
  • آرد گندم یک پیمانه
  • وازلین یک قاشق غذا خوری
  • گلیسیرین یک قاشق غذا خوری
  • ظرف تفلون و قاشق پلاستیکی یا چوبی

ابتدا ظرف تفلون خود را برداشته و  با یک قاشق وازلین آن را کاملا چرب کنید و سپس یک پیمانه چسب را داخل آن ریخته و بعد آرد را اضافه کنید و مواد را خوب با هم ترکیب کنید تا زمانی که دیگر گلوله های خمیر وجود نداشته باشد و در ادامه گلیسیرین را به خمیر افزوده مجدد مواد را خوب با هم دیگر ترکیب کرده تا یک ماده یک دست بدون ذره به دست بیاید حالا مواد خمیر شما آماده پخت هست یکی از چهار روش پخت خمیر را انتخاب کرده و شروع به پخت کنید .همانند روش که بالا گفته شده ودر نهایت بعد از اتمام مرحله پخت خمیر خود را داخل یک پلاستیک کرده و مدت 24ساعت صبر کنید تا کامل خمیر جا بیفته و بعد شروع به استفاده کردن  کنید .

6_ *خمیر گل چینی با نشاسته گندم*

7 _ *خمیر گل چینی با نشاسته ذرت*

 برای این که خمیر گل چینی درست کنید چندان فرقی نمیکند از کدام نشاسته استفاده کنید ذرت یا گندم ولی از نظر  ارزش غذایی کمی متفاوت هست . هر نوع ماده ای که نرم تر و پودر تر باشد خروجی کار خمیر با کیفیت تر میشه .

شما میتوانید هر مدل خمیر گل چینی که شامل( خمیر گل چینی ایتالیایی ، خمیر گل چینی انعطاف‌پذیر ، خمیر گل چینی سرد ، بدون چسب چوب و خمیر گل چینی بدون گلیسیرین )با دو آرد نشاسته گندم و نشاسته ذرت انجام دهیم برای درست کردن هر یک از این مدل خمیر به پایین و بالا این مقاله مراجعه کنید.

8- *خمیر گل چینی بدون گلیسیرین*

اگر  گلیسیرین ندارید برای درست کردن خمیر  گل چینی نگران نباشید  بدون گلیسیرین هم میشه خمیر  عروسک سازی درست کرد. شما متوانید همانند روش اول(طرز تهیه خمیر گل چینی ساده) یا هر روش دیگر نسبت به ساخت خمیر مدل سازی اقدام کنید با این تفاوت که گلیسیرین آن حذف شده شروع به تهیه مواد و پخت آن کرده .

*نکته ها*

گلیسیرین Glycerin چیست؟ و در صورت حذف آن برای خمیر چه مشکلاتی پیش میاید. گلیسیرین  در واقع مایعی شفاف و فاقد بو می باشد در بیشتر چربی های طبیعی و گیاهی یافت می شود و مناسب پوست انسان می باشد و در تولید صابون ،کرم های مرطوب‌کننده وتمام محصولات آرایشی و بهداشتی به کار رفته میشود.

گلیسیرین به این منظور به خمیر اضافه میشود که خمیر شما حالت انتطاف پذیر داشته باشد و در صورت وارد شدن ضربه، خمیر مدل سازی شما در برابر ضربه های شدید مقاوم باشد.

9_ *خمیر گل چینی بدون پخت*

طرز تهیه خمیر گل چینی بدون پخت یا به عبارتی خمیر خام همانند خمیر گل چینی سرد هست با این تفاوت که مواد آن کمتر هست.

مواد لازم برای ساخت خمیر گل چینی بدون پخت:

  • آرد نشاسته حدود دو نیم پیمانه
  • چسب چوب یک پیمانه
  • وازلین دو قاشق غذا خوری

ابتدا یک ظرف پلاستیکی برداشته و پیمانه چسب چوب بی رنگ را داخل آن ریخته و کم‌کم پیمانه های آرد را به آن اضافه کنید تا خمیر سفت شود و بعد از سفت شدن خمیر  کمی دست های خود را با دو قاشق وازلین چرب کنید و شروع به ورز دادن خمیر کنید و باقی مانده وازلین را به خمیر اضافه کنید کم‌کم این عمل را حدود 20دقیقه انجام دهید تا خمیر کامل نرم و بدون چسبندگی باشد و در انتها خمیر آماده مدل سازی را داخل پلاستکی چرب قرار دهید.

10 _ *خمیر گل چینی بدون نشاسته*

اگر برای تهیه نشاسته مشکل دارید در شهر و استان شما  وجود نداره می توانید از سایر آرد ها  استفاده کنید مثل آرد نان ،آرد قنادی کیک ، پودر قند ، خاک چینی و... هر ماده پودری که حجم داشته باشد و  سفید باشد و به خود رنگ بگیرد. و در نهایت یکی از روش های درست کردن خمیر را انتخاب کنید و خمیر گلسازی خود را شروع به ساخت کنید.

نمونه کارهای خمیری گل چینی

نتیجه گیری کلی:

در این آموزش تلاش شده که تمام روشهای تهیه خمیر گل چینی  در بین هنرمندان ایران زمین را با ساده‌ترین روش ممکن به شما هنر جویان عزیز سرزمین خمیر یاد بدهیم.سعی و تلاش هرچه سریع تر این صنایع دستی جذاب و خوب را شروع کنید علاوه بر سرگمی منبع درامد برای شما باشد اگر برای درست کردن خمیر مشکل دارید میتوانید از خود مجموعه سرزمین خمیر ، خمیر های آماده عروسک سازی ،گلسازی ، ماگ سازی  و زیور آلات با بهترین کیفیت و قیمت و تنوع رنگ و مدل خریداری کنبد.

اگر دمی خواهید بدانید که چگونه باخمیر مدل سازی گل چینی کار کنیم و چه ابزار های نباز داریم به مقاله آموزش کار با خمیر چینی مراجعه کنید.و همچنین اگر دنبال تفاوت خمیر گل چینی با سایر خمیر ها مثل خمیر های پلیمری و خمیر فیمو هست یا کدام خمیر مناسب کار من هست به مقاله تفاوت خمیر گل چینی و فیمو مراجعه کنید.

 

برای درست کردن خمیر گل چینی به مقداری نشاسته ،چسب چوب ، وازلین و گلیسیرین نیاز دارید .ادامه کلیک کنید

  • مراحل ساخت خمیر گل چینی؟
  1. ابتدا مواد اولیه خمیر را با هم ترکیب کرده
  2. سپس به خمیر حرارت داده تا سفت شود
  3. و در نهایت خمیر را کمی ورز دهید و داخل نایلون پلاستیکی قرار دهید
  4. ادامه مطالب کلیک کنید

شما میتوانید باخمیر گل چینی برای کارهای هنری عروسک سازی، گلسازی ، تزیین ماگ و زیورآلات مورد استفاد کنیم.

برای خشک کردن خمیر گل چینی نیاز به پخت نیست در دمای محیط قرار دهید تا خشک شود

برای خرید گل چینی در تهران ، مشهد ، اسفهان و سایر استان های ایران به فروشگاه سرزمین خمیر مراجعه کنید

برای نگهداری خمیر گل چینی که در منزل تهیه کردید باید در جای سرد نگهداری کنید که کپک نزند یا از نگهدارنده استفاده کنید.

یازده روش برای تهیه خمیر گل چینی داریم که در مقاله آموزشی سایت سرزمین خمیر تمام آن آموزش داده شده.

8 دیدگاه در “خمیر گل چینی چیست؟ مناسب ترین خمیر گلسازی در ایران

  1. ستاره گفت:

    سلام برای کار با خمیر گل چینی آموزشگاهی را برای آموزش می شناسی در شیراز.

    1. batterland.com گفت:

      سلام وقت بخیر برای کار با خمیر های گل چینی میهن در شیراز آموزشگاهی را نمیشناسم ولی می توانید آموزشهای موجود در سایت مراجعه کنید 👇
      https://batterland.com/fimo-mug/

  2. پروانه امیری گفت:

    سلام تمام موارد خیلی خوب توضیح دادید
    ممنون از شما

    1. تیم آکادمی گفت:

      ممنون از حمایت شما

  3. شادی گفت:

    مطلب خيلي جالب و خوبي هست ممنون از شما

    1. تیم آکادمی گفت:

      ممنون

  4. سحر گفت:

    خیلی ممنون از مطالب خوبتون

    1. تیم آکادمی گفت:

      ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *